WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Sunday 4 August 2013

Osman Ali Tanya Siapa Sesuai Jadi Salina?

Salam alaik dan salam Ramadhan.
Post kali ini saya nak sentuh mengenai Salina karya Tan Sri A. Samad Said. Saya pernah menyentuh soal pemeran watak Salina dalam entri beberapa tahun lepas di: http://bidasari.blogspot.com/2010/12/naskhah-salina-bakal-dipentaskan-di-ib.html

Namun ketika itu soal teater Salina.Namun apakah saya ketinggalan kerana saya tidak pasti teater Salina versi 2010 sudah dipentaskan atau belum?

Ketika soalan Osman Ali ini ditanya di forum CARI, ramai yang memberi nama Umie Aida. Begitu juga nama Tiz Zaqyah, Nasha Aziz, Maya Karin, Nabila Huda, Fasha Sandha hinggakan Nad Zainal dan Emma Maembong pun. Mungkin nama Tiz Zaqyah, Nad Zainal atau Emma Maembong ditimbulkan oleh mereka yang tidak membaca novel tersebut. Salina seorang pelacur dan perempuan joget yang terpaksa menjalani hidup sebegitu, Salina penuh penderitaan. Abdul Fakar diterima kerana iras wajah arwah tunangnya.. itulah naifnya Salina. Salina mempunyai seorang adik angkat berusia belasan tahun, Hilmy.

Watak Salina kacau bilau adakalanya mengenangkan saya pada Nasha Aziz yang selalu hebat dengan mainan jiwa gilanya. Namun usia Nasha sekarang sudah tidak sesuai. Anda pernah tengok bagaimana karakter Sofia Jane semasa dipukul di dalam Sayang Salmah? Muka perit dan sakit jiwa itu yang saya nampak bila membayangkan Abdul Fakar memukul Salina. Umie Aida memang pilihan tepat jika masih mempunyai kejujuran wajah Umie Aida dalam Embun atau Surah Terakhir.. saya salute Umie Aida, dia mungkin pilihan yang tepat juga. Nabila Huda dan Fasha Sandha memang boleh dipertimbangkan. Antara keduanya mungkin Nabila Huda lebih saya gemari dari segi lakonan. Bagaimana Sheera Aiyob yang memainkan peranan protaganis dan antoganis dalam Duri? Dia juga antara pilihan yang terbaik tapi dilupakan. (Lupakan Sheera Aiyob dalam Karak).

Hilmy yang  saya pilih 10 tahun yang lalu ialah Zulhuzaimy dalam Intan Mahsuri tapi yang ada sekarang hanya sesuai dibawa oleh Syafie Naswip. Sunarto yang dahulunya saya pilih Rosyam Nor pula sekarang ini lebih sesuai untuk Beto Kusyairy. Nahidah yang disukai Hilmy secara diam-diam dahulunya sesuai dibawa Liyana Jasmay bagi saya namun jika difikir faktor usia, kita perlu mencari bakat muda (bukan wajah komersial seperti Elfira Loy.. tapi mungkin Erin Malek yang agak bagus dalam drama Satu Malam Perawan). Abdul Fakar baran dan besar badannya.. dahulu saya memilih Sidi Oraza, ada nama Sharnaaz Ahmad yang disebut di dalam forum tersebut mungkin itu antara pilihan yang baik buat masa ini. Bront Palarae juga sesuai sebagai Abdul Fakar. Watak Zarina ibu Nahidah dan ibu angkat Sunarto yang membencikan juga pasti cemerlang di tangan Normah Damanhuri.

Pilihan saya? Antara Nabila Huda dan Sheera Aiyob. Walaupun kedua mereka agak underdog dalam komersial (Sheera terutamanya) tetapi seperti permata yang mampu digilap barangkali.

Namun jika Salina diarahkan oleh Osman Ali. Kurangkan grafik seksual walaupun Salina kisah dunia pelacuran. Filem India, Talaash tetap cemerlang walaupun Kareena Kapoor memegang watak pelacur di mana pelacur itu digambarkan secara abstrak dan metafora bukan secara maujudkan adegan ranjang seperti dalam Ombak Rindu.

Jika benar Salina akan difilemkan, jangan dibikin sembrono.

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D