WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Saturday 24 August 2013

Been Spending Most Their Lives Living In A Gangsta's Paradise

UPSR tak sampai tiga minggu pun lagi.. diletakkan untuk mengajar kelas yang terakhir bererti perlu kuat usaha dan mental. Kurang pemahaman boleh dibimbing tapi kurang adab? Maka cikgu yang perlu mengubah adab.

Sebagai manusia biasa, banyak yang saya terpaksa tinggalkan sebagai seorang guru. Mula-mula terfikir mampukah saya menjadi seorang guru? Saya bukan seorang yang penyabar dengan soalan yang sama ditanya 10 kali.. bukan juga seorang yang mudah menerima dan tangled dengan insan sekeliling. Tapi itulah yang harus diketepikan bila takdir menentukan saya menjadi seorang guru. Kalau anda ingin menikmati pekerjaan itu maka belajarlah untuk jauh cinta dengan kerjaya itu. Tidak semua orang bernasib baik untuk bekerja dengan kerjaya pilihan sendiri malahan ada yang tidak mampu bekerja atau dapat kerja pun. Setiap manusia menghadapi pelbagai nasib sendiri. Kita mampu berusaha supaya sedikit pahit yang diberi Tuhan sebagai peringatan untuk kita mengingatiNya.

Dari 29 orang murid saya, hanya 4 orang sahaja yang stabil dan konsisten untuk mendapat markah lulus bagi Pemahaman dan Penulisan. 5 orang lagi ala peserta AF yang kadang ok kadang tak :p. Hanya 9 orang daripada 29 orang murid. Selebihnya? Ada yang berterus-terang nak berhenti sekolah pun ada. Setiap seorang daripada mereka terdiri daripada pelbagai masalah sosial keluarga. Itulah yang tajuk saya mengaitkan dengan lagu Coolio ' Gangsta's Paradise'. Penceraian, kecurangan, yatim piatu dan desakan ekonomi yang memaksa mereka untuk bekerja pada waktu malam. Ada juga bapa yang bekerja berkait dengan kerjaya yang ke arah gangsterisme. Kesemua murid UPSR saya berbangsa Cina. Terletak di sebuah lokasi yang majoritinya Cina, komunikasi adalah penghalang terbesar untuk saya mendalami masalah mereka. Penolakan dan mendiamkan diri juga menjadi pilihan mereka kerana saya cuma mampu bertutur Bahasa Melayu dan sedikit Bahasa Inggeris. Bahasa Arab dua tiga patah dan Bahasa Mandarin setengah patah..

Apabila saya memberi kelas tambahan percuma kepada 9 orang murid potensi lulus yang asalnya 2 jam tetapi dipendekkan satu jam atas pelbagai alasan mereka dan masih ada seorang murid yang tak mahu menghadiri kelas tambahan atas alasan malas memang sangat mengecewakan saya. Rasa air mata nak menitik pun ada. Setelah berbincang dengan guru bimbingan dan kaunseling maka hadirlah murid perempuan saya ini dengan langkah longlainya. Seolah-olahnya dimasukkan ke dalam lokap.

Walaupun rasa kecewa.. 'frust giler' tapi senyuman tetap diberikan dan menepuk-nepuk bahu mereka setiap kali ada yang betul dan ada yang salah. Ada juga perasaan berbunga apabila melihat seorang anak murid lelaki saya tekun menyiapkan karangan. Dia merupakan bekas murid Protim, digelar mastermind gangster sekolah dan pernah membaling bebola air dari tingkat 3 ke arah salah seorang guru. Namun bila diasingkan dengan ahli kumpulannya maka dia dapat menulis karangan yang mampu mendapat 16 per 30 untuk Bahagian B. Sangat sejuk hati saya apabila dia mengucapkan terima kasih dengan lembut dan senyuman ikhlas apabila saya membetulkan ejaannya semasa dia sedang menulis karangan. Sampaikan pembetulan pun dia rela menulis semula dengan tulisan yang langsung tidak cakar ayam. ( Berbanding di dalam kelas biasa yang turut ada 'clique')

Saya rasa kerjaya sebagai guru mendidik saya untuk tidak memandang insan dengan prejudis latar belakang, fizikal, agama dan bangsa. Mungkin ada yang tidak bersetuju kerana ada yang pernah berjumpa guru yang rasis. Alhamdulillah saya bersyukur kerana tiada sezarah pun pandangan itu terhadap anak murid saya, kalau bias pun yang nakal dan yang malas memang kena rotan dan yang sebaliknya tak kena rotan.. yalah kan?

Semasa praktikum dulu kena ganti kelas terakhir memang satu penyeksaan bagi saya. Ada yang melompat atas meja dan ada juga yang bertumbuk di belakang. Itu juga yang saya hadapi semasa tahun pertama bekerja. Sikit atau tak banyak, sekarang saya sudah mampu mengawal kelas 'hebat' ini. Cemuhan merka tidak disimpan di hati. Renungan dan suara yang keras menjadi taruhan walaupun anak murid saya lebih tinggi dan besar daripada saya. Respons negatif yang saya pernah dapat ' Saya tak suka BM', ' Saya tak suka cikgu' dan renungan yang cuba membalas balik apabila dimarahi tetapi tertunduk apabila saya merenung balik. Saya belum diuji lagi dengan diludah atau dipukul seperti sesetengah guru. Pendekatan tegas tapi sayang juga penting, biasanya saya akan menepuk-nepuk bahu mereka kembali selepas merotan dan saya tanyakan siapa yang salah. Berjumpa di luar waktu pengajaran dan luar sekolah, mereka ini masih tidak lekang dengan ucapan ' Selamat Pagi Cikgu' atau ' Selamat Petang Cikgu'. Namun perjalanan masih panjang. Kalau hendak sentiasa dipuji dan diberi hadiah buatlah surat rasmi dengan sokongan Perdana Menteri untuk hanya mengajar kelas elit sepanjang hayat.

Apabila mereka berubah menjadi lebih baik dari segi akademik atau sahsiah walaupun sedikit, itulah kepuasan sebenar seorang guru. Setiap proses mendidik mereka juga memberi motivasi kepada diri saya untuk mengubah diri ke peringkat yang lebih atas walaupun merangkak-rangkak..


No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D