WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Friday 18 December 2009

Khilaf Cinta:Bab 1

Siti Aesyah masuk ke kelas 5A dengan senyuman manis terukir di wajahnya.Berbekalkan semangat cuti semester akhir yang bakal menjelma,gadis berusia 24 tahun itu begitu ceria menasihati anak-anak muridnya.Jangan bermain air bah..jangan membahayakan diri mandi di lombong..itu,ini,begitu dan begini.Hakikatnya 36 orang murid di hadapannya sudah menebak apa yang bakal dilakukan pada cuti sekolah nanti.Anak-anak SK Kampung Jeram Batu 10 yang berani mati.

Kecuali Aiman.Budak lelaki berkulit sawo matang itu sudah jatuh cinta monyet dengan guru muda di hadapannya.Ayu bertudung.Orangnya comel dan berbadan kecil dengan kulit cerah kuning langsat.Setiap kali Aesyah berbicara,Aiman akan menumpu perhatian dengan penuh minat.Sesekali dia memarahi rakan-rakannya yang membuat bising.

“Cikgu harap cuti nanti kamu dapat dimanfaatkan sebaik mungkin..”

Kringggg!

Bunyi loceng menandakan berakhirnya sesi persekolahan yang terakhir untuk tahun ini disambut dengan sorakan murid-murid.

“Assalammualaikum cikgu..terima kasih cikgu..selamat jalan cikgu..selamat bercuti cikgu!”

Aesyah hanya tersenyum mendengar laungan yang penuh semangat mengalahkan penyokong fanatik bolasepak England.(Selamat bercuti semua!)

Rindunya hati untuk pulang ke kampung.Wajah ibu dan bapanya terbayang-bayang di wajahnya.Begitu juga kakak kesayangannya,Siti Khadijah dan anak-anak saudaranya,Pejal dan Pija.

******

Lukman Haqim tersenyum memandang Sofiya yang datang menghampirinya dengan lenggang pinggul yang bisa mencairkan iman setiap lelaki.Gadis tinggi lampai yang menjadi kekasihnya sejak sama-sama belajar di MRSM sehingga melewati zaman universiti di UCLA dan manisnya apabila dapat bekerja di bawah satu bumbung.

Good morning,babe.”

Morning,boo.”Satu ciuman mesra hinggap di pipi Haqim.Mata nakalnya mengerling sama ada pintu bilik pejabatnya tertutup rapat atau tidak

“Ini report yang you nak semalam..”Sofiya duduk di hadapannya sambil menyilang kaki.Rambut ala Cleopatra dengan bibir mungil persis actress Megan Fox membuatkan Haqim bangga memiliki Sofiya sebagai teman wanitanya.Gadis urban yang serba sofistikated.

Genius!”Haqim mengenyitkan matanya.Laporan akaun Syarikat Purnama Holdings itu diletakkannya ke tepi.

“Kalau tak ada apa-apa hal,I keluar dulu..”Sofiya hampir bangun sebelum dihalang Haqim.

“Nantilah..I’ve got something for you.”

Boo,apanya?Birthday I dah lepas pun..so irritated bila you just wish me happy birthday.”Sofiya mengeluh kecil.Kecewa mengenangkan majlis harijadinya yang lepas tidak mendapat sebarang hadiah dari Haqim.

I tak bagi you hadiah ada sebabnya.”

“Sebab apa?”

Haqim tersenyum.Tanpa diduga Sofiya,jejaka tinggi lampai di hadapannya melutut sambil memegang tangan kanannya.

Boo..you..you..just kidding,right?”

Haqim menggelengkan kepala sambil tersenyum manis.Dia menyeluk saku seluar Gucci berwarna putih itu dan mengeluarkan sebentuk cincin dari Tiffani.

Babe..will you marry me?”

Oh my God!”Air mata kegembiraan menitis di pipi putih gebu itu. “Of course I will marry with you,boo.

Satu pelukan manja dan mesra menghangatkan tubuh Haqim.Haqim tersenyum gembira.Sofiya bakal menjadi isterinya.Daddy dan mummy akan diberitahu kemudian.Datin Balqis pastinya no problem.Walaupun sekadar ibu tiri,wanita itu tidak pernah mengecewakannya.Cuma Datuk Iskandar yang perlu dipujuk kerana lamaran dilakukan tanpa pengetahuan big boss.

******

Kereta Picanto berwarna merah jambu itu masuk ke lorong kecil menuju ke Kampung Paya Besar,Beseri.Perjalanan hampir 8 jam dari Kuala Selangor langsung tidak dirasai Siti Aesyah.Keletah anak-anak saudaranya,Pejal dan Pija melompat-lompat kegembiraan mencuit hatinya.

“Mak su balik!Mak su balik!”

Pejal dan Pija memeluk ibu saudara kesayangan mereka.Terhuyung-hayang Aesyah dibuatnya apabila kedua-dua anak kecil itu bergayut di kedua-dua tangannya.

“Mak su letih la sayang-sayang sekalian..hish..”Suara kakaknya membebel kedengaran dari luar rumah.Siti Aesyah tersenyum dan memeluk kakaknya dari arah belakang.

“Assalammualaikum,hot mama!”

“Waalaikumussalam.Bertuah!”Siti Khadijah menepuk-nepuk manja kepala adik kesayangannya.Janda yang kematian suaminya akibat kemalangan jalanraya itu kelihatan lebih tua daripada usia sebenarnya.Mungkin serba-sedikit lelah membesarkan kedua-dua anaknya seorang diri menyebabkan Siti Khadijah kelihatan seperti awal 30-an.Hakikatnya dia hanya tua setahun daripada adiknya.Bagaimanapun orangnya masih cantik.

“Baru sampai,Aesyah?”Suara ibunya pula menangkap pendengaran telinganya.Aesyah memeluk ibunya yang masih bertelekung putih.Dicium pipi ibunya kiri dan kanan.

“Rindu ibu.”

“Ibu pun rindu.Pi mandi cepat.Maghrib pun dah suntuk.”

“Emm..abah mana?”Pertanyaannya menggantungkan arahan ibunya.

“Abah kat suraulah.Lepas Isyak nanti baru balik.Ada orang nak jumpa.”

“Orang?”Aesyah mengerutkan dahinya.

Hajah Fatimah tersenyum memandang anak gadisnya yang kelihatan bingung dan keliru.

Di halaman rumah,ayam jantan zaman kini yang tidak mengira waktu berkokok.Barangkali memberitahu umat manusia bahawa waktu Maghrib semakin singkat.

*****

Tangan abahnya dicium pernah hormat.Aesyah melemparkan pula senyuman menyambut lelaki yang kelihatan seusia abahnya.Lelaki itu membalas senyumannya.Aesyah berasa kekok apabila pandangan mata lelaki itu tidak berkelip memandangya.

“Kawan lama abah,Pak Cik Iskandar.Orangnya dah berpangkat Datuk,sekarang.Dah cakap pelat KL lebih.Bahasa Melayu pun dah terbalik kuang.”Haji Salleh berseloroh sambil ketawa kecil.

Hang ni..”Datuk Iskandar turut ketawa.

Kenyataannya memang benar,meninggalkan bumi Perlis sejak berusia 18 tahun,Datuk Iskandar terkial-kial bertutur dalam loghat utara.Dia dan Haji Salleh memang bersahabat baik sejak kecil.Selepas mengikut bapanya,Sir Idris mengajar di Kuala Lumpur,entah mengapa dia tidak lagi menjejak kaki ke kampung asalnya.Seronok menikmati zaman mudanya.Era Woodstock yang serba fantasi.Berhijrah di London dan bertemu jodoh dengan wanita Inggeris di sana.

Sebaik sahaja mendapat Luqman Haqim,isterinya tega untuk kembali menganut agama Kristian kembali.Demi menyelamatkan akidah Haqim,penceraian berlaku dengan nilai pampas an yang tinggi supaya Anna Maria tidak menuntut hak penjagaan Haqim.Datuk Iskandar mungkin berfikiran terbuka ketika itu tetapi tidak sampai mengabaikan agama.Kembali ke Malaysia dia bertemu jodoh dengan isterinya sekarang,Datin Balqis.Melayu urban yang serba moden.Tetapi sekurang-kurangnya masih beragama Islam.Hasil perkahwinan kedua,dia dikurniakan dua orang anak lelaki lagi.Luqman Hafeez dan Luqman Hadiey.

Sengaja dikekalkan nama Luqman supaya anak-anaknya mendapat berkat nama Luqman Al-Hakim.Walaupun nama isterinya seperti isteri Nabi Sulaiman A.S dan nama anak-anaknya yang berpangkal Luqman sempena nama pewari hadis yang masyhur,kehidupan mereka agak renggang dari Al-Quran dan Sunnah.Mungkin kerana kesilapan silamnya yang tidak memberatkan ajaran Islam,anak-anak dan isterinya juga tidak menuju ke arah itu.Tuntutan agama dipandang ringan.Ada masa buat,tak ada masa tak buat.Tak pun buat-buat lupa.Hanya Hadiey yang memberatkan tuntutan agama.Anak bongsunya walaupun bersekolah di Methodist Boys School tidak pernah meninggalkan solat 5 waktu dan membaca Al-Quran.Agak pendiam dan suka menyendiri.Barangkali agak tertekan dengan peperiksaan SPM yang bakal dijalaninya.

Hang mengelamun apa,Is?Minum kopi kalau nak berangan pun.”Haji Salleh tersenyum memandang sahabat lamanya.

Datuk Iskandar tersenyum.Tidak menjawab.Dia memandang wajah Aesyah yang diapit ibu dan kakaknya.Sejuk hatinya melihat wajah jernih ketiga-tiga wanita bertudung di hadapannya.Tambah-tambah melihat Aesyah.Tanpa secalit mekap pun wajah gadis itu kelihatan ayu dan cantik.Hatinya tenang dan aman.

“Aesyah ada teman lelaki?”

Pertanyaan yang terpacul dari mulut Datuk Iskandar menyebabkan wajah Aesyah menjadi merah padam.Abah,ibu dan kakak yang sudah menduga pertanyaan itu tidak menunjukkan apa-apa kejutan kecuali senyuman.

Telinganya terasa merah.Soalan emas dari tetamu misteri.

Lagu tu la dia Is,zaman duk sekolah menengah malunya kat lelaki sampai nak keriau.Sejak masuk universiti baru la berani sikit.Dah jadi cikgu kot malu lagi baik jadi surirumah.”

Tempelak abahnya membuatkan wajah Aesyah semakin merah padam.(Bukan main lagi abah depan kawan lama noo..).

“Haha..beginilah Aesyah,pak cik ada hajat..harap Aesyah dapat tunaikan hajat pak cik.”Datuk Iskandar merenung tepat ke mata gadis muda di hadapannya.Hati Aesyah berdebar-debar.(Masya-Allah..hajat apa pulak ni?)

******

Haqim bersiul-siul kecil sebaik sahaja memasuki banglo mewah 5 tingkat di atas bukit.Dia sedikit terkejut apabila mendapati ada keramaian kecil di ruang tamu.(Majlis apa pulak ni?)

Congratulations big brother!”Hafeez dengan rokok yang masih diapit di bibirnya memeluk Haqim.Asap rokoknya berkepul-kepul memedihkan mata Haqim.

Congratulations amendanya?”Haqim menutup hidungnya.Bukan sahaja bau asap rokok,dia dapat menghidu bau alkohol dari mulut adiknya.(Tak serik-serik dia ni!)

You lah dengan Sofiya..tahniah!”Hafeez tersengih sambil menepuk-nepuk bahu abangnya.

Haqim menepuk dahinya.(Babe..cepatnya berita CNN tersebar..).

Come my dear,”Datin Balqis menarik tangan Haqim.Sempat lengan Hafeez dicubitnya. Dia berbisik ke telinga anaknya yang mengaduh kecil.“Behave yourself..jangan muntah kat sini pulak.”

“Okay,mummy,”Hafeez masih tersengih seperti orang mereng.

Haqim menggeleng-gelengkan kepala melihat telatah Hafeez.(Balik daddy karang..teruk kena ni!).Kali terakhir dia tertangkap kerana mabuk bulan lepas.Mengamuk besar Datuk Iskandar apabila Hafeez muntah di dalam dapur.Dihalaunya Hafeez saat-saat itu jua.Seminggu menumpang di rumah rakan,Hafeez pulang semula selepas Datin Balqis memujuk suaminya.

Karakter 3 Luqman yang berbeza.Haqim lebih ke arah mat bunga,Hafeez ternyata hero kelab malam dan Hadiey umpama kiyai muda.Sesungguhnya hanya Allah yang Maha Mengerti mengapa ketiga-tiga waris Datuk Iskandar itu berbeza sifat.

Gorgeous, tahniah atas lamaran you.Mmuah..”Ciuman Datin Nora melekat di pipi Haqim.Bakal ibu mertuanya itu ternyata cukup bangga mendapat bakal menantu yang bukan sahaja kacak tetapi kaya dan baik hati.

Thanks auntie.”Haqim tersenyum.

After this no more auntie okay..mummy,right?”Datin Nora tersenyum lagi.

“Okay.”Haqim ketawa kecil. “Sorry auntie..mummy..I nak naik atas sekejap.Sekejap je.”

Datin Balqis dan Datin Nora mengangguk.Haqim menjinjing beg bimbitnya dan menaiki tangga menuju ke tingkat tiga.Bilik nombor satu dikuak.Dia tersenyum melihat Hadiey yang sedang menelaah pelajarannya.

“Hello brother.”Haqim menyapu rambut adiknya.

“Hello Abang Haqim.Assalammualaikum.”Hadiey tersenyum.

“Waalaikunussalam,ustaz.”Haqim berseloroh sambil ketawa kecil.Dia mengeluarkan sebuah fail dari dalam beg bimbitnya.Meletakkan di atas meja.

“Apa ni?”

“Soalan spot..abang korek-korek dari sumber yang dipercayai.”

“Terima kasih abang.Sangat-sangat dihargai.Tapi Hadiey kena usaha jugak.Tuah takkan datang bergolek.Tuhan pun tak akan membantu hambaNya yang tak berusaha.”

“Ya betul tu ustaz.Abang nak mandi dulu.Ada party kat bawah,tak nak join?”

“Banyak kerjalah Abang Haqim,”Hadiey cuba mengelak.Tetapi masih menjaga hati abangnya.

Okay,selamat belajar!”

“Abang Haqim..”Hadiey terdiam seketika.Cuba untuk tersenyum.“Tahniah untuk abang dan Kak Sofiya.”

“Terima kasih adik.”

Haqim tersenyum sebelum keluar dari bilik Hadiey.

Hadiey menarik nafasnya.Baginya Abang Haqim dan Abang Hafeez bagai langit dan bumi.Haqim bertanggungjawab dan baik hati.Kelemahannya mungkin memandang ringan suruhan Tuhan.Sofiya terlalu kebaratan buat abangnya.Wanita seperti Sofiya hanya layak untuk lelaki seperti Abang Hafeez nya.Hadiey mengeluh kecil.(Tak adakah wanita yang baik untuk Abang Haqim?)

******

Hajat Datuk Iskandar menyebabkan Aesyah tidak dapat melelapkan mata.Apatah lagi hajat itu mendapat sokongan seratus peratus dari abah dan ibunya.

“Tak boleh tidoq?”

Siti Khadijah berbaring di sebelah adiknya.Aesyah tidak menjawab sebaliknya hanya mengangguk.

Hang ada boyfriend ka?”

“Mana ada kak.”

“Habis tu apa masalahnya?”

“Saya tak kenal lelaki tu kak.”

“Apa kebaikan kalau hang kenal dia?”

“Saya tahu hati budinya.”

“Ya ka?Kakak dengan aewah Abang Ijam hang kenal sejak zaman sekolah lagi,tapi tak kenal-kenal juga hati budi sampai arwah meninggal.”

Aesyah memandang kakaknya.(Saya simpati dengan kakak tetapi situasi kita berbeza).

“Jodoh yang mendapat restu abah dan ibu.Mesti mendapat berkat adik.”

“Kalau lelaki tu tak suka saya?”Hati Aesyah masih curiga.

“Tu maknanya ujian dari Allah.Pastinya hanya hamba yang disayangi sahaja diberikan ujian-ujian yang perit sebegitu.”Siti Khadijah memandang ke wajah adiknya. “Tak betul la lelaki tu kalau tak suka kat hang pasal hang cantik.”

“Buat lawak pulak.”Aesyah bersuara perlahan.Sudah mula rasa mengantuk.

“Lawak apa,adik kakak memang cantik pun.Ikut sapa?Hajah Fatimah la.”

Aesyah dan Khadijah ketawa kecil.

“Adik,yang penting hang buat semua ni atas permintaan ibu dan abah.Tuhan takkan menzalimi hambaNya kecuali hambaNya yang menzalimi diri sendiri.”

Siti Khadijah teringatkan perkahwinannya yang tidak diperkenankan ibu dan abahnya.Kerana cinta itu buta dia menerima lamaran Ijam walaupun lelaki itu seorang penagih dadah.Perkahwinannya diberikan seribu ujian sehinggalah arwah suaminya meninggal dunia kerana dilanggar kereta ketika khayal.Berapa banyak rantai dan gelangnya tergadai di kedai pajak kerana ketagihan arwah suaminya.

Apapun berlaku,dia mendoakan kesejahteraan suaminya di alam sana.Buruk-buruk pun arwah tetap bapa Pejal dan Pija.Semoga Allah mengampunkan dosa arwah suaminya.Itu doanya setiap waktu.

Dia memandang Aesyah yang sudah pun terlelap.Adiknya begitu naïf.Moga Allah sentiasa melindunginya.

******

Datuk Iskandar tercengang melihat tetamu yang keluar berpusu-pusu dari rumahnya.(Ada apa pulak ni?).

Penerbangan 2 jam dari Alor Setar ke KLIA langsung tidak dirasa.Dia tidak sabar-sabar menyampaikan khabar gembira buat keluarganya.

Party apa ni?”

Datuk Iskandar mendapatkan isterinya sambil menghulurkan bagasinya kepada Datin Balqis.

Party meraikan lamaran Haqim untuk Sofiya.”

“Lamaran?Daddy tak tahu pun?”Suara Datuk Iskandar sedikit meninggi.

Daddy janganlah marah,memang nak maklumkan kat daddy pun,”Pujuk Datin Balqis.

“Bila nak maklumkan?Minggu depan?Hadiey panggil Abang Haqim!”

Hadiey yang baru sahaja menuruni tangga tersentak dengan jerkahan bapanya.Niatnya untuk supper terbantut dan dia terus bergegas memanggil abangnya.

“Cuba daddy jangan bad temper.”

“Memang daddy marah.Keputusan yang sebegini besar dibuat tanpa pengetahuan daddy.Siap dah adakan party.”

Party ni idea mummy bukan Haqim.”

Datuk Iskandar memicit-micit kepalanya yang mula berdenyut-denyut.(Susahlah kalau macam ni!Emak pula yang terlebih!).

“Kau kenapa?”

Matanya menangkap Hafeez yang berjalan terhuyung hayang.

I?Tak de apa daddy..I mengantuk,”Hafeez cuba membetulkan langkahnya.Mati dia kalau ditangkap mabuk lagi.

Datuk Iskandar mendengus kasar.Dia pasti Hafeez mabuk lagi.Mahu sahaja diterajang anak keduanya.Tetapi dia harus menyelesaikan perihal Haqim dahulu.

“Ada apa daddy?”Haqim bertanya sebaik sahaja menuruni anak tangga dengan diekori Hadiey di belakang.

“Haqim melamar siapa?”

“Ohh..pasal tu..Sofiya.”Haqim tersenyum.

Datuk Iskandar cuba mengingati wajah Sofiya.Gadis moden yang bekerja sebagai akauntan di pejabatnya itu memang rapat dengan Haqim.Tak sangka pula mereka menyimpul kasih tanpa pengetahuannya.

Daddy tak setuju!”

Daddy?”Haqim terpinga-pinga.

“Haqim melamar tidak mengikut adat dan agama.Haqim tak utamakan daddy.”

I’m sorry daddy,”Haqim memeluk Datuk Iskandar.Cuba menenangkan kemarahan bapanya.“Haqim tak bermaksud nak mengenepikan Daddy.”

Daddy tetap tidak setuju.”Datuk Iskandar melepaskan pelukan anaknya.“Lagipun daddy dah ada calon isteri untuk Haqim.”

Kata-kata keramat Datuk Iskandar bukan sahaja mengejutkan Haqim,malahan Datin Balqis,Hafeez dan Hadiey turut terpinga-pinga.

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D