WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Friday, 25 December 2009

Khilaf Cinta:Bab 4

Haqim menolak daun pintu kamar bernombor 303.Menghabiskan masa di lounge dan menikmati kopi panas bersama-sama Sofiya adalah saat-saat yang paling diingininya buat masa ini.Jam di tangan sudah menunjukkan pukul 3.30 pagi.Dia menguap keletihan.Yang difikirnya sekarang cuma tidur.Langkahnya dimajukan ke hadapan sebelum dia tersepak satu ‘benda’.

Dalam samar-samar cahaya Haqim baru tahu ‘benda’ yang disepaknya ialah kaki Aesyah.Wanita itu sedang tidur nyenyak di hadapan almari berhadapan pintu.Haqim menghela nafasnya.(Buat apa dia kat sini?)

Dia duduk di hadapan isterinya dan mengamati wajah ayu itu.(Nak kata tak cantik..tidak,sangat cantik!).Paling mahal hidung yang mancung dan kecil tetapi sedikit ternaik seperti hidung anak patung.Kulitnya bersih dan cerah.Alis mata yang lentik dan tebal dapat dilihat dengan jelas apabila matanya dipejam.Kalau dibuka,matanya besar tetapi redup.Rambut lurusnya panjang hingga ke dada.

Haqim menggeleng-gelengkan kepala.Wajah Sofiya muncul di mindanya.Perlahan-lahan dia mengangkat Aesyah yang sedang tidur.Dia tidak mahu membangunkan Aesyah.Dia menyelimutkan isterinya dan mengambil bantal.

Haqim tidur di bawah.Tangannya diletakkan ke dahi.Hatinya sedikit terusik.Mengapa dia masih tidak tenang walaupun sudah berjumpa Sofiya?

******

“Abang..”

Suara merdu yang menerjah telinganya membuatkan Haqim ingin lebih lama tidur.Rasanya seperti dibuai nyanyian indah.

“Abang..”

Tangan halus yang menggoncang-goncang bahunya menyebabkan Haqim terjaga.Pandangan yang kabur pada mulanya.Lama-kelamaan semakin jelas.Aesyah yang masih bertelekung tersenyum kepadanya.

“Dah pukul 6.50 pagi..dah nak syuruk.”

“Syuruk?”Haqim kehairanan.Tidak mengerti.

“Subuh dah nak habis,”Aesyah tersenyum melihat suaminya yang terpinga-pinga.“Matahari dah nak naik,”

“Oh..subuh..ya..ya..,”Haqim bingkas bangun dan masuk ke bilik air.Sebelum ini tiada siapa yang mengejutkannya untuk sembahyang subuh.Kalau bangun,sembahnyang.Kalau tak bangun,tidak.

Selesai mandi dan berwuduk,dia mengerjakan solat Subuh di saat-saat akhir.Kelam-kabut.Selesai bersolat dia mencapai alat kawalan jauh dan menghidupkan televisyen.Aesyah meletakkan secawan teh o panas di atas meja kopi.Haqim mengekori Aesyah menggunakan anak matanya.Entah kenapa,dia berasa bersalah terhadap isterinya.Kuasa hebat Sofiya menyebabkan dia sanggup untuk membiarkan Aesyah terperap semalaman di kamar bulan madu mereka.

“Abang..”

“Hem?”

“Teh dah nak sejuk,”

“Oh..”

Haqim meneguk teh o panas yang disediakan Aesyah.Fikirnya Aesyah ingin bertanyakan ke mana dia semalam.Rupanya yang disibukkan teh yang tidak diteguknya.

“Aesyah tunggu abang ke semalam?”

“Ya,”Aesyah tersenyum memandang Haqim.

“Kenapa?Kan abang ada extra smart card?”

“Aesyah rasa,Aesyah patut tunggu abang..tapi..”Aesyah terdiam seketika.Ada rasa kesal di wajahnya.“Aesyah tertidur,maafkan Aesyah,”

“Ha?”Luqman Haqim terperanjat mendengar ungkapan maaf itu.Sepatutnya dia yang meminta maaf kerana membiarkan Aesyah keseorangan.

“Abang marahkan Aesyah?”

“Marah?Tak de lah.Abang cuma hairan kenapa Aesyah tunggu abang,”

“Tempat seorang isteri untuk suaminya.Syurga Aesyah sekarang pun di bawah telapak kaki abang,sudah tentu Aesyah akan menunggu kepulangan cahaya jannah buat Aesyah kan?”

“Oh..macam tu..”Haqim meneguk lagi teh o panas itu.(Baginya aku syurga buatnya?Hakikatnya?)

“Abang,”

“Hem?”

“Terima kasih sebab angkatkan Aesyah ke atas katil.”

“Hem,”Haqim menjawab sepatah.Dia merenung wajah ayu dan naïf di hadapannya.Seperti anak kecil yang tidak mengerti apa-apa,Aesyah masih mengukirkan senyuman untuknya.

“Aesyah,”

“Ya?”

“Siap.Kita keluar,”

Aesyah berasa terharu mendengar kata-kata Haqim.Dia fikir dia akan terperap lagi di bilik memandangkan kejanggalan di antara mereka.

Haqim pula tidak pasti dengan keputusannya mengajak Aesyah keluar.Agenda itu tidak termasuk dalam perancangannya.Dia bukannya haiwan,dia manusia yang ada akal dan budi bicara.Keputusan itu dikeluarkan atas kehendak akal fikiran.Bukan hatinya.Dia pasti memang dari fikiran dan bukannya hati.Pasti.

*****

Ombak yang memutih itu berbuih tatkala menghempas pantai.Suasana di Pantai Batu Ferringhi pada pagi itu agak lengang.Mungkin kerana hari bekerja,maka bilangan ibu bapa yang membawa anak-anak ke situ agak kurang.

Haqim berjalan seiringan dengan Aesyah di tepi pantai itu.Kedua-duanya menjinjing sepatu masing-masing.Tiada perbualan yang didengari buat masa ini hanya bunyi deruan ombak yang jelas kedengaran.

“Apa kata kita main satu permainan?”Aesyah cuba memecahkan kesunyian.Haqim memandang wajahnya dengan seribu pertanyaan.Dahinya berkerut.

“Permainan?”

“Ya.Permainan yang mudah.Abang bagi satu perkataan,Aesyah akan jawab.”

“Contoh?”

“Contohnya,abang sebut kucing,Tanpa berfikir dan terus jawab.Mungkin..Aesyah akan jawab Johnny,”

“Johnny?”

“Nama kucing Aesyah masa kecik,”

“Oh..haha..”Haqim ketawa kecil mendengar jawapan Aesyah.Aesyah memandang wajah Haqim yang manis terukir senyuman.(Kan lebih kacak kalau tersenyum daripada serius memanjang..).

“Okay..abang fikir dulu,”Haqim memejamkan matanya.“Okay..makanan?”

“Seri muka,”

“Kereta?”

“Picanto,”

“Warna?”

“Pink,”

“Cinta?”

“Luqman Haqim,”

Haqim tersentak.Pertanyaannya terhenti.Muka Aesyah pula merah padam.Rasanya mahu dipotong lidahnya yang tak pandai menipu.

“Okay..sekarang Aesyah tanya abang,”Haqim tersenyum.Cuba menyelamatkan situasi Aesyah yang nampak malu.Dalam fikirannya barangkali Aesyah hanya spontan menyebut namanya tanpa apa-apa makna.

“Ha..okay..Aesyah tanya,”Nada suaranya tidak dapat menyembunyikan rasa gementar.Tergagap-gagap.

“Okay.Abang tunggu,”Haqim memetik jarinya.Lucu melihat aksi Aesyah yang serba-salah.Aesyah menarik nafasnya dalam-dalam.

“Baik..masa kecil?”

Batman,”

“Bunga?”

“Matahari,”

“Wanita?”

“Sofiya,”

Aesyah terdiam.(Sofiya?).

“Kenapa?”Haqim memandang wajah Aesyah.

“Tak ada apa-apa,”Aesyah tersenyum.Berusaha untuk tersenyum.Haqim memegang tangannya.Merenung tajam ke mata Aesyah.

“Aesyah tak mahu tahu siapa Sofiya?”

“Abang nak beritahu Aesyah?”Suara Aesyah gementar.Ya,dia hanya wanita biasa.Wanita biasa yang sukar melihat lelaki yang disayanginya mempunyai wanita lain.

“Tak,”Haqim melepaskan pegangan tangannya.Dia tidak tahu mengapa dia bertanyakan soalan bodoh itu kepada isterinya.Dia terpaku di situ seperti patung.

“Kalau macam tu.Tiada apa yang perlu disoalkan dan dijawabkan,”Aesyah tersenyum lagi dan meneruskan langkah kakinya.

“Sebelum berkahwin dengan abang,Aesyah tak ada teman lelaki?”Haqim masih berdiri kaku ketika melontarkan soalan itu.

Aesyah menggelengkan kepalanya.Jujur.

Haqim mengeluh.Dia menggelengkan kepalanya dan ketawa kecil.(Gadis secantik ini tiada teman lelaki?).

“Kenapa abang ketawa?”

“Bendul,”Haqim menarik tangan Aesyah dan menggenggamnya dengan erat.Tindakan yang tidak dijangkakan Aesyah.Saat itu dia terlupa siapa Sofiya yang disebut Haqim.

******

Sofiya yang memakai cermin mata hitam melambai-lambaikan tangannya kepada Haqim.Haqim yang juga memakai cermin mata hitam membalas lambaian itu sambil tersenyum.

Semalam mereka sudah berjanji untuk makan tengahari bersama.Dijelingnya jam di tangan.Kekasihnya sudah lewat 15 minit.Buat pertama kali,Haqim lewat daripada biasa.Selalunya Haqim akan muncul lebih awal daripadanya.

“Lewat,boo.Kenapa?”Persoalan itu pantas dilontar di saat Luqman Haqim melabuhkan punggungnya di atas kerusi.

Sorry,I temankan Aesyah tadi.Kesian pulak asyik memerap di dalam bilik,”

“Mesra nampak,”Sindir Sofiya.Cemburu.

“Temankan aje,apa yang mesranya?”Haqim menggeleng-gelengkan kepala.

“Cantik kot,I nak tengok nanti cantik sangat ke minah jakun tu,”

You janganlah cakap dia macam tu,”

“Kenapa?You dah jatuh cinta?Dah lupa perjanjian?”

I tak lupa perjanjian kita.Tapi you janganlah hina dia atau sesiapa pun.Itu tak termasuk dalam perjanjian kita,”

Wajah Haqim berubah.Masam.Memang dia tak suka menghina sesiapa pun.Sama ada pengemis di tepi jalan atau anak raja di singgahsana,semuanya sama.

Sorry boo,”Sofiya memegang tangan Haqim.“You tak tahu apa yang I rasa,”

I tahu,”Haqim bersuara perlahan.Matanya memandang Sofiya.“Berikan I masa,we just get married.I hanya cintakan you,”

Sofiya tersenyum.Dia curiga andai dia bisa kehilangan Haqim.Sekian lama menuai musim cinta,kelewatan Haqim menemuinya membuatkannya hilang arah.Mana tahu hati Haqim bisa lemah akhirnya.Kucing yang menghadap ikan,apa saja kemungkinan akan terjadi.Cincin yang diberikan Haqim diputar-putar di jari manisnya.Rasa cemburu dan curiga masih menguasai Sofiya.

******

Aesyah berbaring di atas katil.Suratkhabar The Star diselak-selaknya.Pulang dari tepi pantai tadi,Haqim terus menghilangkan diri.Katanya mahu berjumpa perkerjanya yang terlibat dengan konvesyen pemasaran di hotel ini.

Ingatannya mengimbas di saat Haqim memegang erat tangannya.Rasa bersyukur memanjat di hatinya.Menyelinap satu keindahan yang tak dapat diungkapkan oleh Aesyah.Kerana cinta yang dihalalkan Tuhan memberi sejuta nikmat berbanding cinta murahan.Sentuhan seorang suami yang amat bernilai buat Aesyah biarpun sekadar genggaman tangan.Memberi gambaran secara tidak langsung bahawa Haqim akan sentiasa memimpin dan melindunginya.

Bunyi ketukan di pintu kamar hotel itu mengejutkan Aesyah.Sudah pasti bukan Haqim kerana suaminya mempunyai kad kedua.Aesah bangun dan menuju ke arah pintu.Rantai kunci dimasukkan ke dalam selak.Perlahan-lahan pintu itu dibuka sedikit.

Seorang wanita tinggi lampai berdiri di hadapan pintu.Orangnya cantik dan tampak urban.Gadis itu tersenyum memandangnya.

“Puan Aesyah?”

“Ya,”

“Encik Haqim tertinggal cermin matanya,”Gadis itu menunjukkan cermin mata hitam Gucci di tangannya.

“Oh,”Aesyah membalas senyuman itu dan membuka rantai kunci pintu hotel itu.

I Sofiya,”Gadis di hadapannya menghulurkan tangan tanda ingin bersalam.Aesyah menyambut huluran tangan yang diberi.Namun nama Sofiya itu membuatkannya sedikit resah.(Apakah Sofiya ini yang disebut Abang Haqim?).

“Sofiya?”Aesyah bertanya.Gugup.

“Ya.Kenapa?”

“Tak de apa.Cuma rasanya Abang Haqim pernah sebut nama Sofiya,”

“Oh..sebenarnya selain staff,I dan Encik Haqim kawan baik sejak sekolah lagi.Sebenarnya tak pernah ber’encik’ pun dengan dia,”

“Oh,patutlah,”Aesyah berasa lega.

“Puan Aesyah jangan risau,I dan Haqim memang best friend.Itu saja,”Sofiya cuba tersenyum.Memandang Aesyah atas dan bawah.

“Kalau Sofiya kawan baik Abang Haqim,tak perlulah ber’puan’..panggil saja Aesyah,”

“Okay I will call you Aesyah,”

“Eh,masuklah dulu.Nanti Abang Haqim balik,”

“Tak pe,I nak hantar sunglass ni saja,”Sofiya meletakkan cermin mata hitam itu ke tangan Aesyah.“May be balik KL nanti I boleh bawak you jalan-jalan,”

“Terima kasih Sofiya,saya sangat-sangat hargai,”

“Okay Aesyah,I pergi dulu,”Sofiya tersenyum.“Better late than never..selamat pengantin baru,”

“Terima kasih Sofiya,”

Sofiya mengangguk.Langkahnya diatur kemas meninggalkan kamar bulan madu Luqman Haqim dan Siti Aesyah.Senyuman sinis terukir di bibirnya.

Di dalam kamar hotel,Aesyah memandang cermin mata hitam suaminya dengan rasa lega.Rasa malu pun ada kerana dia cemburukan nama Sofiya yang disebut Haqim pagi tadi.Aesyah rasa amat lega kerana Sofiya hanyalah sahabat baik dan pekerja suaminya.Dahinya diketuk perlahan.

(Kenapalah aku suka curigakan Abang Haqim?)

1 comment:

Nurul Afiqah said...

aesyah tuh aishah af7 ke?n luqman haqim tuh akim ke?saje tya...hik3..:)

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D