WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Saturday 19 December 2009

Khilaf Cinta:Bab 2

Sudah seminggu Haqim tidak pulang ke rumahnya.Seminggu itu juga dia tidak masuk ke pejabat.Seminggu itu hanya dihabiskan di Hotel Hilton.

Telefon bimbitnya dimatikan.Dia sudah tidak peduli.Biar daddy dan mummy susah hati memikirkannya.

Mana mungkin dia mengahwini gadis yang tidak pernah dikenalinya.Ini perkahwinan bukannya temujanji kali pertama.Lagipun dia sudah berjanji dengan Sofiya.Hanya Sofiya yang layak memilikinya.

Pening kepala Haqim memikirkan masalah yang dicipta daddy.

Bunyi ketukan pintu mengejutkannya.

Haqim melangkah longlai ke arah pintu.Dilihatnya melalui lubang kecil.Pintu itu peralahan-lahan dibukanya.

“Haqim!”Sofiya pantas memeluk Haqim.Haqim sememangnya merindui Sofiya tetapi dia begitu bingung di saat-saat begini.

Tangan Sofiya dicapainya dan dikucup bertalu-talu.

I’m sorry babe..really really sorry..I tak tahu apa yang ada dalam kepala daddy.”

Boo..I faham,I pun nak bincangkan sesuatu dengan you.”Sofiya membelai rambut kekasihnya sambil duduk di atas sofa.

By the way macam mana you tahu I kat sini?”

I terpaksa searching you macam orang gila.Boo,you janganlah merajuk sampai tahap ni dengan Datuk Iskandar.”

I tak nak kahwin dengan perempuan tu,”Haqim kelihatan cukup sedih.Separuh nyawanya hilang kerana rancangan Datuk Iskandar.

I nak you accept permintaan daddy you.”Kata-kata yang tidak diduga Haqim keluar dari mulut Sofiya.Kata-kata itu bagai panah menusuk hati Haqim

Babe,what’s wrong with you?”Haqim melepaskan pegangan Sofiya lalu bingkas bangun.Kepalanya digeleng-gelengkan.

You ikut cakap daddy you,kahwin.Dia nak you kahwin dengan budak tu kan?Dia tak suruh pun you hidup selama-lamanya dengan perempuan tu.Right?”Sofiya memandang mata Haqim.Memohon pengertian.

Haqim terdiam.(Kenapa aku tak terfikir benda ni?).

Just between us.Lepas bercerai dengan perempuan tu.You will marry me,right?’

Of course sebab I hanya cinta you.”Haqim melutut dan mengucup dahi Sofiya.“Only you.”

******

Hafeez mengetuk pintu bilik Sofiya.Tanpa diberi kebenaran dia masuk sambil tersenyum.Matanya meliar melihat hiasan bunga di bilik pejabat Sofiya.Bunga-bunga yang dihadiahkan oleh Luqman Haqim memenuhi ruang pejabat itu.

“Abang Haqim nak kahwin dengan perempuan pilihan daddy.”

Sengaja dia duduk di atas meja sambil tersenyum nakal.

“Encik Hafeez boleh tak duduk di atas kerusi?”Sofiya menjeling ke arah Hafeez.(Tak habis-habis mengganggu).

“Opss,sorry,”Hafeez menarik kerusi di hadapan gadis jelita itu dan duduk dengan kakinya diletak di atas meja.

“Encik Hafeez nak apa?”

“Tak de apa,I nak mention pasal perkahwinan abang kat you.”

“Terima kasih.I dah tahu.”

“Oh..daddy dan mummy berterima kasih pada you sebab berjaya memujuk abang menerima perkahwinan itu.”

It’s okay.. I ada banyak kerja ni.”

Hafeez bingkas bangun dan berjalan ke arah Sofiya.Dia berdiri di belakang Sofiya sambil memicit-micit bahu gadis itu.

You nampak a bit tense.Kalau ada apa hal,I ada.”

Sofiya menepis tangan Hafeez dan berjalan cepat ke arah pintu.

I really appreciate kalau Encik Hafeez keluar dari bilik I sekarang.”Pintanya tegas tetapi lembut.

Hafeez menggeleng-gelengkan kepalanya sambil ketawa nakal.Sebelum keluar dia memandang tepat ke mata Sofiya.

“Kau jangan pandang aku sebelah mata.Aku pun tak ada kalahnya nak dibandingkan Abang Haqim.Kalau apa-apa jadi pada daddy atau abang,aku yang menjadi CEO kat sini.Perempuan,jangan berlagak sangat.”

Hafeez mencuit pipi Sofiya sambil tersenyum.Sofiya mengetap bibirnya.Geram.Meluat melihat sikap Hafeez yang berbeza dibandingkan Haqim.

******

Suasana di halaman rumah Haji Salleh agak sibuk.Orang kampung sudah mula bergotong-royong menggoreng kerisik dan menghiris bawang.Tokey Lim sibuk mengarah anak buahnya memasang khemah.

Haji Salleh juga ke hulu hilir bagai tak cukup tangan.Asal perjanjian hanya majlis pertunangan tetapi sahabat lamanya itu meminta dilangsungkan sekali dengan majlis akad nikah.Kelam kabut juga dibuatnya.Mujurlah penduduk kampung sudi menolong.Selain katering,tiga ekor lembu ditumbangkan juga oleh Haji Salleh.Tak enak pula rasanya jika mengharapkan katering semata-mata kerana penduduk kampung sememangnya lebih suka bermuafakat dalam hal kenduri-kendara.

Aesyah memandang sayu ke luar tingkap.Belum pun sempat melepaskan rindu kepada abahnya,tiba-tiba dia perlu berkahwin.Berkahwin dengan lelaki yang tidak dikenalinya.Menjaga maruah keluarganya,Aesyah tidak pula meminta gambar bakal suaminya.Kalau pendek dan hitam legam orangnya pun Aesyah pasrah menerima.Tidak tergamak dia menolak permintaan abahnya yang beriya-iya ingin menunaikan hajat Datuk Iskandar.

Siti Khadijah yang sibuk menginaikan jari adiknya memahami gejolak jiwa anak gadis di hadapannya.Dia kagum dengan Aesyah.Dia sendiri pun tidak akan ada kekuatan menuruti perintah ibu dan abahnya jika dia di tempat adiknya.

“Kakak sayang saya?”

Tiba-tiba terpacul pertanyaan dari mulut Aesyah.Menyentuh jiwa Siti Khadijah.Rasa sebak menyelubungi jiwa raganya.

“Mestilah kakak sayang hang.Awat?”

“Kalau bakal suami saya halau saya,boleh saya tumpang berteduh rumah kakak?”Ada nada gementar di dalam pertanyaan Aesyah.Sebagai manusia biasa sudah tentu terselit juga rasa curiga terhadap bakal suaminya.

“Aesyah..”Siti Khadijah memeluk adiknya.Dikucupnya pipi kanan dan kiri adiknya.“Insya-Allah,Tuhan akan melindungi adik kakak.”

Aesyah cuba untuk tersenyum.Air jernih mengalir di pipinya.

******

Banglo mewah 5 tingkat itu sudah dipenuhi pekerja-pekerja Purnama Holdings yang sedia membantu untuk memeriahkan rombongan pengantin lelaki.Di saat-saat akhir masih ada yang sibuk menyiapkan barang hantaran.

Haqim duduk di atas katilnya seperti patung bernyawa.Dia hanya mengikut arahan Datin Balqis tanpa bantahan.

Mummy ingat baju warna merah ni cantik dengan Haqim tetapi orang sebelah sana pakai baju kuning,mummy kena tukar last minute.Entahlah daddy Haqim kalut sangat.Haqim?”

Haqim tidak menjawab.Pandangan jauh ke hadapan.Menembus dinding.Hanyut ke dalam alamnya.Entah di mana-mana.Perasaan sebak menyelubungi hatinya.Masih kaku tetapi air mata membasahi pipinya.

“Haqim..”Datin Balqis berasa pilu melihat keadaan anak tirinya.Dia memeluk pemuda itu dan menepuk-nepuk bahu Haqim.Walaupun sebagai ibu tiri,geram juga dia dengan tindakan suaminya.

Hadiey menutup kamar pintu bilik abangnya perlahan-lahan.Dia juga tersentuh hati melihat abangnya dalam keadaan sedemikian.Tiada lagi senyuman dan tawa abang kesayangannya.Dia pun tidak pasti mengapa daddy membuat rancangan ini.Seolah-olah daddy seperti terdesak.

“Hadiey,suruh Abang Haqim siap cepat.Jam 4 petang kita naik flight.Sampai airport Kepala Batas terus ke majlis akad nikah.Lambat betul!”

“Baik daddy,”Hadiey bersuara untuk mematikan bebelan Datuk Iskandar.Akalnya masih memikirkan tindakan drastik Datuk Iskandar.(Mengapa daddy terlalu memaksa?).

******

Perasaan Haqim masih tidak tenang ketika melangkah kakinya ke halaman rumah Haji Salleh.Paluan kompang yang diselangi selawat nabi menyambut rombongan keluarganya.Nafasnya ditarik dalam-dalam.Bayangan wajah Sofiya bermain-main di kepalanya.

Datuk Iskandar bersalam-salaman dengan penduduk kampung sambil memperkenalkan isterinya,Datin Balqis.Hadiey seperti biasa hanya mendiamkan diri.Hafeez dengan wajah sinisnya memandang keadaan sekelilingnya dengan perasaan jengkel.Di belakang pekerja-pekerja Purnama Holdings turut sama membantu membawa barang hantaran.

Haji Salleh dan Hajah Fatimah menyambut kedatangan bakal birasnya dengan wajah yang ceria.Pelukan ukhuwah diselangi dengan air mata kegembiraan.Datin Balqis cuba menyembunyikan wajah muram durjanya.Sudah tentu dia berasa terkilan kerana tidak dapat bermenantukan Sofiya,tetapi hatinya gentar untuk mengingkari perintah suaminya.Apa yang dapat dilakukan cuma berlagak biasa.

Haqim menaiki anak tangga dengan langkah yang berat.Di dalam rumah,tok kadi sudah setia menunggu di hadapannya.Seorang wanita tua yang bertindak sebagai mak andam tersenyum memandang Haqim yang tampak segak dengan bersongkok dan berbaju melayu serba kuning.Kulitnya yang putih melepak menyerlahkan lagi keserian baju melayu yang dipakainya.Berambut kemerah-merahan,hidung mancung dan anak mata berwarna kehijauan hasil kacukan Inggeris sebelah ibunya.Ramai tetamu yang memuji-muji ketampanan pengantin lelaki.

“Pengantin lelaki dah sampai,panggillah pengantin perempuan keluar,”Arah mak andam sambil mengipas-ngipas dirinya dengan kipas kertas.

Haqim menelan air liurnya.Dia ingin cabut lari dari situ tetapi orang ramai sudah mula memenuhi ruang tamu dan beranda.Duduk silanya terasa canggung.Dalam keadaan yang serba tidak tenteram baginya,bunyi derapan papan yang seiring dengan langkah kaki mengganggu pendengaran Haqim.

Sepasang tapak kaki yang putih dan halus mulus serta dihiasi inai berwarna merah mencuri pandangannya.Perlahan-lahan kepalanya didongak.

Seraut wajah ayu bertudung dengan bibir merah delima merkah tertunduk malu sambil berjalan diiringi mak andam.Wajah yang suci dan tenang.Srikandi Islam yang belum pernah disentuh atau dicemari oleh yang bukan muhrimnya.

Sebagai lelaki sudah tentu hatinya tidak dapat menafikan raut wajah yang manis itu.Namun sebagai kekasih tak mungkin dia bisa menduakan Sofiya.Dalam kamus cinta butanya hanya Sofiya yang bertakhta di hatinya walaupun berdepan dengan bidadari dari syurga.

Hafeez di belakang abangnya juga menatap wajah kakak iparnya tanpa berkelip mata.Dia mengeluh kecil.(Mengapa Abang Haqim selalu mendapat yang terbaik?)

*****

Aesyah menjenguk ke luar tingkap memandang langit gelap yang hanya dihiasi bintang-bintang kejora.Dipandangnya Luqman Haqim di sebelahnya.Suaminya sedang tidur nyenyak dengan earphone Ipod di telinga.

Segalanya berjalan pantas seperti pita video yang dilajukan.Dengan sekali lafaz dia menjadi isteri kepada lelaki asing di sebelahnya.Selepas akad nikah dia terus di bawa menaiki kapal terbang ke Kuala Lumpur.Sepatutnya dia hanya ke sana minggu hadapan semasa kenduri di sebelah pihak Haqim.Datuk Iskandar yang beriya-iya membawanya sekarang.Kata Datuk Iskandar tak salah adat dilanggar kerana hukum agama telah pun mengesahkan bahawa mereka sudah terpateri sebagai suami dan isteri.

Aesyah sudah mula merindukan keluarganya.Memang sebelum inipun dia mengajar di Kuala Selangor yang secara langsung menjauhkan dirinya daripada keluarga.Tetapi perasaanya lebih aneh apabila berjauhan dengan keluarga dan hidup bersama keluarga baru yang asing buatnya.

Fikirannya melayang-layang di saat perpisahan dengan keluarganya petang tadi.

“Jaga diri elok-elok adik,”Siti Khadijah tidak henti-henti mencium pipi adiknya.Bukannya tak pernah berpisah tetapi kali ini rasanya berlainan.Berat betul hatinya melepaskan adiknya.

Aesyah tidak mampu menjawab.Dia sendiri karam dalam air matanya.Ibunya langsung tidak dapat berbicara sebaliknya hanya mampu memeluk anak gadisnya.Pejam celik anak kecil yang dimanjainya dahulu sudah menjadi isteri orang.

Haji Salleh juga sebak melihat keadaan tiga beranak di hadapannya.Aesyah anaknya yang paling mendengar kata.Bukan bermaksud Siti Khadijah anak yang derhaka tetapi anak sulungnya itu sentiasa menegakkan kata-katanya sendiri.Berlainan dengan Aesyah yang akur dengan arahannya.Hitam katanya,hitamlah kata Aesyah.begitulah juga sebaliknya.Kini anak gadis manjanya itu tidak lagi menjadi tanggungjawabnya.Walaupun gembira kerana Aesyah kini menjadi isteri orang,Haji Salleh tidak dapat menafikan kehilangannya.

Aesyah melepaskan pelukan kakak dan ibunya perlahan-lahan.Dia tunduk mencium tangan abahnya dengan penuh hormat.

“Aesyah jaga diri di sana,jangan malukan abah,ibu dan kakak,”Bisik Haji Salleh perlahan sambil memeluk anak gadisnya.

Aesyah hanya mengangguk dengan air mata yang bercucuran di pipinya.

“Anggap ibu dan bapa mertua sama seperti ibu dan abah,”Dikucup dahi anaknya.Aesyah semakin sebak mendengar kata-kata abahnya.

“Jangan jadi isteri yang nusyuz..jangan melawan cakap suami,”Haji Salleh perlahan-lahan mengiring Aesyah dan tangan Aesyah dihulurkan kepada Haqim.

Dalam keadaan serba-salah dan terpaksa,Haqim menyambut tangan Aesyah.

“Haqim jaga Aesyah elok-elok,kalau dia buat salah jangan dipukul sebarangan.Nasihat dan marah dia,”Haji Salleh bersuara dalam nada yang gementar.

Haqim hanya mengagguk.Senyuman tawar terukir di bibirnya.

Datuk Iskandar dan Hadiey turut hiba melihat perpisahan keluarga itu.Hafeez hanya tersenyum sinis manakala Datin Balqis kelihatan bosan dan rimas.

Perlahan-lahan Haji Salleh melepaskan Aesyah.Genggaman tangan Aesyah yang kuat itu dilonggarkan.Haqim pula dalam keadaan terpaksa memegang tangan Aesyah dan mengiringinya menuju ke kereta.

Di saat itu Aesyah tahu bahawa dia kini milik Haqim.Sebagai gadis yang naïf,saat Haqim mengucup dahinya semasa upacara membatalkan air sembahyang,satu perasaan indah menyelubungi hatinya.Dia jatuh cinta kepada suaminya walaupun mereka baru bertentang mata.Walaupun Haqim tidak ramah terhadapnya,dia tahu lelaki itu sebenarnya baik hati.Dia tidak sepatutnya memandang suaminya dengan perasaan syak wasangka dan curiga.

Hafeez memandang kakak iparnya yang sedang menyelimuti Haqim dengan baju sejuknya.Perasaan cemburu menghantui dirinya.Dijelingnya Datuk iskandar yang sedang tidur nyenyak di antara ibu dan adiknya.Dia juga lelaki yang kacak walaupun tidak mempunyai darah Inggeris seperti abangnya.Ramai wanita yang sedia menyerahkan diri kepadanya.Namun hatinya tetap tidak tenang kerana sama ada Sofiya atau Aesyah,abangnya selalu mendapat yang terbaik.

Tambahan Aesyah yang berwajah polos dan tenang.Mendamaikan jiwa di saat memandangnya.Hafeez memejamkan matanya.(Malangnya perempuan sebaik itu sudah menjadi isteri Abang Haqim).

Kapal terbang tambang murah Air Asia itu sudah mendarat di KLIA.Aesyah tidak dapat tidur sepanjang penerbangan itu.Hatinya berdebar-debar untuk melalui hidup-hidup sebagai isteri Luqman Haqim.

Dipandang lembut wajah suaminya dengan penuh perasaan kasih-sayang.

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D