WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Sunday 16 February 2014

Jom Review: Frozen


Let it go! Nyanyi Demi Lovato. Lepaskan? Luahkan? tapi Marsha nyanyi bebaskan untuk versi Bahasa Melayu.. bolehlah kot walaupun kalau tengok scene Elsa daripada innocent bertukar jadi ala2 Beyonce tu macam dia kata ' Mampuslah, orang dah tahu.. amik ko!' tu versi dewasa, adik2 jangan baca.. terbaca abaikan.. :D

Dah lama nak review ' Frozen' tapi tak sempat nak mengarang. Dengan voice over Kristin Bell sebagai Anna ( Elle Bishop dalam Heroes yang sangat jahat dengan kuasa elektriknya hehe.. my feveret selain Claire Bennett dan Sylar yg jahat hoho), Jonathan Groff cikgu Glee sebagai Kristoff dan Idina Menzel sebagai Elsa. Elsa dikurniakan kelebihan mempunyai kuasa ais, malangnya kuasa itu dianggap kutukan kerana Elsa tidak mampu mengawal kuasanya sehingga pernah mencederakan Anna tanpa niat semasa kecil. Dengan bantuan Atok Troll, Anna sembuh namun dia akan lupa yang kakaknya mempunyai kuasa kecuali kenangan manis diorang si Olaf ( Snowman yang Elsa buatkan untuknya). Anna hairan kenapa Elsa menjauhinya. Tiap2 tahun la dia ketuk pintu si Elsa sambil nyanyi ' Do you want to play a snowman?' haha comey tak agak..

Ibu bapa diorang meninggal dan automatik Elsa akan menjadi ratu negara Arendelle. Sebenarnya nak cerita semua plot ni anda boleh baca je kat wiki sampai ending pun ada hah gitu. Cerita ini diadaptasi daripada kisah hikayat Snow Queen ( Ratu Salju).

Berlainan dengan Snow White atau Princess Aurora ( Sleeping Beauty) yang sopan santun, rajin dan tak cemerkap, Anna digambarkan dengan attitude budak2 remaja sekarang. Bangun lewat, rambut serabai dan malas haha.. cuma part cepat jatuh cinta tu memang sangat tipikal bagi puteri2 Disney. Anna cepat jatuh cinta dengan Putera Hans. Hans apa? Hans dari selatan :P... sebab tu wujudnya watak Kristoff yang mempertikai motif Anna jatuh cinta dengan Hans walaupun tak tahu nama femili Hans dan ketinggian Hans. Kristoff busuk, mulut longkang, kawan baik dengan rusa Sven and even anak angkat mummy Troll ( OMG Kristoff haha) tapi digambarkan comel dengan rambut blonde. Sebenarnya sejak The Princess and The Frog dan Tangled lagi Disney cuba memberikan sentuhan yang lain kepada watak hero dan heroin. Hero dan heroin yang tidak sempurna!

Paling menggeletek hati tentulah Olaf! Olaf sebenarnya cuma snowman yang tak berfungsi dan tak bernyawa namun apabila Elsa mengamuk sehingga Arandelle ditimpa sumpahan bersalji di musim panas, Olaf hidup. Even Elsa pun tak tahu Olaf boleh hidup, kira ni ada kaitan dengan pembomohan Atok Troll semasa diorang kecik dulu. Olaf sangat comel tapi snowman yang tak sedar diri. Suka sangat summer, warm and heat sedangkan dia tak tahu apa akan jadi dengan dia bila sudah summer.. sian Olaf hehe.. Olaf sangat konfiden dan entahlah sangat comellllllllllll...

Satu lagi kelainan ' Frozen' ialah ciuman cinta sejati bukanlah pemecah segala sumpahan. Mungkin Snow White, Sleeping Beauty dan Beast ( Beauty and The Beast) menemui cinta sejati mereka melalui ciuman.. tapi sumpahan ' Frozen' dihapuskan dengan pengorbanan seorang adik kepada kakaknya... nilai murni yang sangat saya setuju dalam filem ini.

4.5 dari 5 bintang!

ENGLISH VERSION BY DEMI LOVATO
MALAY VERSION BY MARSHA
KOREAN VERSION BY HYORIN

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D