WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Saturday 7 January 2012

Antara Dua:Exec 50 Dan XPAX2

Salam alaik dan salam sejahtera..hai pening dan pusing nak ambil pakej pascabayar atau prabayar yang berbaloi.Yang paling ok si DIGI pula dah coverage tak meluas macam CELCOM atau MAXIS.Sebut U-MOBILE pun macam tak ada coverage juga kecuali anda tinggal di KL.

Yang pasti katakan tidak untuk MAXIS.Kecuali ACTIV10 saja yang okay.Err..dan caller ringtone yg up to date..:P..(i..i love you like a love song baby..haha)

Saya rasa Exec 50 dah mula membebankan saya dengan caj 15 sen untuk call dan 12 sen untuk SMS.Walaupun ke mana2 operator.Nak dapat diskaun 30% pun kena pastikan usage RM150.Tu pun tak termasuk data RM58 untuk 3GB.

So saya terpandang XPAX2 dengan kadar 28 sen 10 minit untuk sesama CELCOM dan 28 sen 5 minit untuk network lain.SMS pula 1 sen untuk sesama network dan 5 sen untuk network lain.Wah..tapi bagaimana dengan data internet?(Ni la masalah guna smartphone).Saya pun menghubungi careline CELCOM.So saya dimaklumkan hanya disediakan daily RM5 untuk 500MB dan weekly RM18 untuk 1GB.Anda akan diberikan SMS alert sejam sebelum tamat tempoh.


Tadaaa..XPAX2 macam kedai runcit 1Malaysia :P

Ada tak monthly rates?Malangnya tak ada.Maknanya jika anda ingin seiring dengan penggunaan RM30 sebulan untuk call dan SMS,anda perlu menambah lagi RM18x4=RM72.Kesemua top up yang diperlukan untuk sebulan ialah RM102.

Entahlah saya pasti dengan 28 sen 10 minit saya hanya menggunakan sebanyak 56 sen sehari untuk bercakap dengan mama selama 20 minit sehari.30x58 sen=RM17.40.Bermakna saya ada lagi RM12.60 untuk telefon atau SMS orang lain yang tidak selama mama.Penggunaan 1GB seminggu tidak menjadi masalah untuk saya habiskan.Hehe..

Bermakna saya juga boleh melupuskan data only RM68(5GB) saya.Guna saja data dari Galaxy buat tethering.

Berbanding CELCOM Exec 50 saya terpaksa membayar komitmen RM108 campur tax rm4++.Dengan kadar panggilan 15 sen seminit dan 12 sen per SMS memang saya akan lebih dari komitmen RM108.


Celcom Exec 50 yang sangat zalim dan kuku besi(Haha..apakah?)

Kalau ya pun saya terbabas dalam penggunaan kad top up ni.Rasanya tak adalah bil mencecah RM170 seperti menggunakan Exec 50.Katakan saya perlu menambah top up lagi RM30 pun hanya menjadi RM132 sebulan.

Anda juga boleh menghidupkan expiry setahun dengan caj RM30.Kita try dulu macam mana.:D

Malangnya,saya terpaksa mengorbankan nombor kesayangan saya jika ingin menukar kepada pelan XPAX2.Careline CELCOM memaklumkan saya tidak boleh mengekalkan nombor jika ingin menukar postpaid kepada prepaid.Hukhuk….

2 comments:

widydib said...

akak tukar la nombor berapa kali pun kak..tp yg penting jgn lost contact ngan saya ya akak...hihihihi:)

Bidasari said...

iya la kan sudah berapa kali akk tukar haha..tak tukor nombor tukor line..owh mesti tak lupa dengan wiwid :p

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D