WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Wednesday 22 July 2009

HEY,TEACHERS!LEAVE THEM KIDS ALONE!

Another Brick in the Wall Part 2

We don't need no education

We dont need no thought control

No dark sarcasm in the classroom

Teachers leave them kids alone

Hey! Teachers! Leave them kids alone!

All in all it's just another brick in the wall.

All in all you're just another brick in the wall.

We don't need no education

We dont need no thought control

No dark sarcasm in the classroom

Teachers leave them kids alone

Hey! Teachers! Leave them kids alone!

All in all it's just another brick in the wall.

All in all you're just another brick in the wall.

"Wrong, Do it again!"

"If you don't eat yer meat, you can't have any pudding. How can you
have any pudding if you don't eat yer meat?"

"You! Yes, you behind the bikesheds, stand still laddy!"

Lagu nih aku minat masa aku tengok The Faculty(1998).Original mestilah daripada Pink Floyd!Masa lepas SPM.Masa jiwa tengah panas.Suka sangat ler melayan cerita macam Teaching Mrs.Tingle,Dangerous Minds,To Sir With Love dan Great Teacher Onizuka.Ingat nak jadi deejay radio,tapi berkat tengok movies dan drama macam tu jadilah aku cikgu.Aku pun selalu tanam dalam hati nak jadi cikgu yang cool macam Onizuka(Takeshi Kaneshiro).Idak ler yang part suka berangan tu.Yang part cool lah.

Kisahnyer,sorang teachermate aku mendenda anak muridnya pasal tak buat kerja sekolah.Tak ada kecederaan pun.From what I know,budak tu tak dibenarkan duduk dan galas beg sekolah(yang diringankan).Then,the mummy datang.Nampak macam semua okay kat staffroom.Later,dia dah report PPD,JPN,KPM and even polis yang anaknya didenda begitu.

Entahlah..benda ni ada pro dan kontranya.Tapi sejak hukuman rotan tak dibenarkan,Malaysia dengan bangganya melahirkan banyak generasi toya dan poyo.

Dulu,kalau kena libas rotan dek cikgu,berani nak report mak?Kena tambah rotan lagi ada laaaa.Tapi sekarang cikgu marah sikit pun dah kena saman.

Proffesion guru sekarang jauh tak dihormati.Ada juga skerana sikap guru tu sendiri juga yang menjerumuskan kepada guru tak dihormati.Selebihnya masyarakat,kerajaan dan keadaan semasa.Kerjaya guru dibayangkan tak glamor dan gaji yang ciput.Lainlah artis seperti Siti Nurhaliza yang dibayar RM10 000 satu lagu(kalau tak silap).

Aku cuba mengubah gaya guru lama yang garang tak bertempat.Walaupun diakui cara konservatif itu berkesan.Bebudak cyber sekarang tak susah sangat dididik.Bersyukur sebab aku mengajar daripada peringkat bawah.Macam Tahun 2,3 dan 4,aku ajar mereka macam aku mummy atau kakak yang tegas.You buat baik,you dapat kredit(gula-gula,bintang,pujian,belaian)..you buat salah,you didenda.Usia ni senang,puji aje pandai pun dah kombang idung.Cakap handsome aje pun,sepanjang hari boleh belajar.Masalahnya,Tahun 5 dan 6.Kalau rotan,ada yang memberontak.Terutamanya,budak lelaki.Formula dia tegas.Dalam kelas,I'm the boss,luar kelas..korang nak men handphone cikgu pun boleh.

Kata kunci dia,tegas lah..bukan garang.Mata dan suara memainkan peranan yang penting.Aim budak mana yang bermasalah,detect derang nih..selamat satu kelas.Tambah la aku ni katagori kecik molek.Diorang pulak tinggi daripada aku..hahaha.

FOR TEACHERS..AZA AZA FIGHTING!

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D