WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Thursday 3 March 2011

Mengetam Gigi:Mana Boleh Jadi The Cullen

Assalammualaikum dan hai,

Sekali lagi saya main belasah tajuk tak kena dengan isi.Hehe..

Sejak tiga tahun lepas saya memiliki tabiat mengetam gigi atau grinding teeth dalam bahasa omputeh atau bruxism dalam mediacal term.Saya mula menyedari apabila emak saya komplen dan saya sendiri pernah tersedar dari tidur dan mendapati saya tengah mengetam gigi.Hasilnya?Gigi siong sebelah kiri saya dah tak tajam..dah rata macam jalan lepas kena gelek..so jadi le ‘vampire’ satu siong jer..sebelah kanan.Memang kena ‘bunuh’ dengan Volturi jugak :p

Kalau dibiarkan mungkin saya akan kehilangan gigi.Rahang juga akan berbunyi apabila menguap atau makan.Setakat ni Alhamdulillah gigi masih ada dan rahang memang tak bunyi.Tapi,lama2?Habis tu nak buat macam mana sebab tabiat ini dilakukan semasa sedang tidur.So mari kita cari puncanya dulu.

1)stress
2)tabiat rahang tak relaks
3)kedudukan gigi yang lari struktur
4)tak de punca

Untuk jawapan betul sila jumpe dentist.Tapi saya tak sempat lagi jumpa dentist.Yang pasti saya memang kuat minum benda2 kafein macam Nescafe dan coke.Kalau betul masalah struktur gigi tak betul,dentist akan bagi mouth guard.Saya pun tak tahu bagaimana rupanyer mouth guard ni.Kalau stress kita disarankan jumpa kaunseling atau psychiatrist.

Ada berapa cara untuk mengelak mengetam gigi:

1)Sesekali letakkan lidah di antara gigi atas dan bawah dengan tujuan merehatkan rahang.
2)Kiranya dalam keadaan sedar pun anda mengetam gigi.So ini memang habit yang akan terbawa2 sampai tidur dan elakkan grinding dengan menggunakan cara di atas.
3)Elakkan atau kurangkan mengunyah chewing gum(habit rahang bergerak2 apabila mengunyah gula getah),elak atau kurangkan minum kafein seperti cola atau kopi,coklat dan alcohol.Jangan gigit pen atau pensel.(Aktiviti ini membuat rahang anda ‘terleka’..erk,boleh faham tak ayat saya?)
4)Letakkan kain berbasah air suam di pipi berdekatan telinga.Tujuan:Merehatkan rahang.
5)Tidur mengiring bukannya melentang.

Jum!Anda yang sering ‘menakutkan’ roommate,suami isteri atau mak ayah,adik,kakak dan nenek serta uwan sewaktu tidur,kita cuba cara ini.Yang penting jangan jadi The Cullen yang ada ada gigi taring sebelah :p

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D