WHO'S FOLLOWING THIS BLOG?

AMAN PALESTINE

AMAN PALESTINE

NOTHING LASTS!

NOTHING LASTS!

Tuesday 26 October 2010

Cukup-cukuplah...

Salam..baru-baru ini terlayan pula lagu Nubhan ‘Aku atau Dia’ versi cover ni,penyanyi dia Suhaimi@Mimi Loma..lagu ni tak ada kena mengena dengan hidup.Memanglah dua tiga menjak ni jiwa saya tak menentu,tapi lagu ni tak kena mengena pun..kawan pun ada pesan jangan dengar lagu sedih2..(hehe)..sesiapa yang selalu ikut status facebook saya pun mungkin naik mereng membaca..

Hai..tak tahulah nak cakap..apalah nak jadi..saya cuba bangkit semula walaupun berapa kali nak bangun tu terpeleot.Tiap kali saya nak senyum depan cermin..senyuman saya kekok..dah tak bersinar.Kerana apa?Senyuman yang manis sempurna dan score 10 itu datangnya daripada hati yang perfect dan tulus suci.

Saya tak mampu nak tunjuk kesedihan di hadapan keluarga saya.Jadi,yang menjadi mangsa selalunya kawan-kawan.Cengengnya saya sampai rasanya mungkin mereka pun naik menyampah.(Huhu..)

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

* Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;

* Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;

* Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;

* Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;

* Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;

* Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;

* Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;

* Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;

* Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;

* Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;

* Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;

* Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

* Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat

* Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Jadi di kesempatan ini saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada teman-teman yang sentiasa mendorong saya pada saat saya tercium tersungkur menyembah bumi.Semoga Allah SWT yang membalas jasa baik anda.Walaupun masalah saya cuma sekecil zarah tapi tumpuan yang diberi lebih besar daripada muka bumi yang dicipta Allah SWT.Saya juga mohon maaf jika saya banyak beremosi sepanjang kekeliruan saya.

Okay..tarik nafas panjang-panjang dan lepas...sudah hampir 3 minggu..cukup-cukuplah saya merana ala2 Latifah Omar merana dek P.Ramlee dalam filem ‘Merana’..(hahhahaahaha..)..ni lagu favorite Mak Cik Tun nih..


Insya Allah..apa yang berlaku ada hikmahnya..pengajaran buat saya sendiri.Saya cuma Hamba Allah yang lemah dan ujian ini tidak sebesar mana pun jika dibandingkan dengan saudara yang lain terutamanya di Palestine..kan?

No comments:

AQSA SYARIF

AQSA SYARIF

TUAN TANAH

TUAN TANAH

MY BELOVED NIECES :D

MY BELOVED NIECES :D